czwartek , 27 Lipiec 2017
Strona główna / Zdrowie / Zamiast małej czarnej – mała zielona. O pożytkach kwasu chlorogenowego

Zamiast małej czarnej – mała zielona. O pożytkach kwasu chlorogenowego

Przy problemach z odchudzaniem warto sięgnąć po zieloną kawę | fot.: Fotolia

Zmniejsza wchłanianie cukrów, dzięki czemu zmniejsza zachorowalność na np. cukrzycę, ponadto wpływa na szybszą redukcję tkanki tłuszczowej, co wiązać się może z działaniem wspomagającym proces odchudzania. Gdzie się znajduje, w czym występuje i czym tak naprawdę jest kwas chlorogenowy?

Trochę teorii…

Kwas chlorogenowy – to organiczny związek chemiczny,  z grupy polifenoli, należący do tak zwanych depsydów, czyli substancji mających w rdzeniu cząsteczki wiązanie estrowe. Powstaje w wyniku połączenia kwasu kawowego z kwasem chinowym. Należy do silnych przeciwutleniaczy. Zwiększa czułość komórek na insulinę i prawdopodobnie zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę. Ponadto wykazuje właściwości żółciopędne.

Występuje w następujących produktach spożywczych:

  • Yerba mate
  • Zielona kawa
  • Zielone liście i owoce kakaowca
  • Głóg
  • Karczoch
  • Pokrzywa bluszcz pospolity
  • Śliwki
  • Pomidor
  • Bakłażan
  • Truskawka
  • Jabłka
  • Orzeszki ziemne
  • Ziemniaki

Czym różni się zielona kawa od zwykłej „małej czarnej”?

Zielona kawa to najzwyklejsze ziarna kawy, których obróbka zakończyła się przed procesem palenia. Jednak nie mają one znanego nam aromatu i smaku czarnej kawy, gdyż w ziarnach kawy nie zaszedł jeszcze proces pirolizy. Proces palenia ziaren pozbawia je kwasu chlorogenowego (cga), niezmieniona pozostaje za to zawartość kofeiny. Niepalona, zielona kawa ma znacznie łagodniejszy smak. Można go określić jako dużo bardziej kwaskowaty i prawie całkowicie pozbawiony goryczki, tak charakterystycznej dla wielu czarnych kaw.

Kawa niepalona jest dużo jaśniejsza odpalonej, a niektóre jej odmiany mają lekko zielony odcień, stąd też nazwa | fot.: Fotolia
Kawa niepalona jest dużo jaśniejsza odpalonej, a niektóre jej odmiany mają lekko zielony odcień, stąd też nazwa | fot.: Fotolia

Właściwości zielonej kawy:

  •     Efektywnie wspomaga proces odchudzania
  •     Przyspiesza metabolizmu
  •     Spala tłuszcz
  •     Zmniejsza apetyt
  •     Redukuje cellulit
  •     Dodaje energii
  •     Poprawia trawienie
  •     Obniża poziom cholesterolu
  •     Zawiera antyoksydanty, błonnik, minerały, witaminy

Działanie kwasu chlorogenowego:

Kwas chlorogenowy opóźnia wchłanianie cukru w organizmie, to z kolei minimalizuje ryzyko cukrzycy i nadwagi.  Kwas chlorogenowy działa również hamująco na wzrost populacji preadipocytów, co wpływa na redukcję otyłości. Ponadto kwas ten skutecznie przeciwdziała przyrostowi masy i akumulacji tłuszczu poprzez zatrzymywanie wchłaniania i zwiększania metabolizmu tłuszczu w wątrobie oraz glukozy w jelicie cienkim. Hamuje także syntezę kwasu tłuszczowego, aktywność redukatazy 3-hydroksy-3-metyloglutarylo-CoA i acylotransferazy acylo-CoA:cholesterol. Zmniejszona aktywność insuliny zatrzymuje magazynowanie tłuszczów i zwiększa zużycie ich zapasu. Mechanizm ten zależy od biodostępności kwasu chlorogenowego.  Nie ulega on rozkładowi w żołądku i jelicie cienkim, a dzieje się to dopiero pod wpływem mikroflory w początkowym odcinku jelita grubego. W związku z tym kwas dociera do wątroby w postaci niezmienionej, co pozwala hamować aktywność glukozo-6-fosfatazy, dzięki czemu ogranicza uwalnianie glukozy do krążenia ogólnego i ogranicza insulinemię.

Kwas chlorogenowy sprzyja redukcji wagi. Ale, co ważne, nie odchudza | fot.: Fotolia
Kwas chlorogenowy sprzyja redukcji wagi. Ale, co ważne, nie odchudza | fot.: Fotolia

Badania:

Badania na Uniwersytecie w Scranton w USA prowadzone były przez 22 tygodni na osobach z problemem nadwagi. Celem doświadczenia było sprawdzenie skuteczności zielonej kawy w redukowaniu masy ciała oraz kontrola bezpieczeństwa tego suplementu. Co ważne, ubytek masy miał polegać na redukcji tkanki tłuszczowej, nie zaś na odwodnieniu organizmu. Naukowcy badali więc także jakość traconych kilogramów przez porównywanie różnych wartości. Dzięki wprowadzeniu zielonej kawy do jadłospisu oraz racjonalnemu, zdrowemu odżywianiu, uczestnicy tracili średnio 8 kilogramów wagi i 4,5% tłuszczu w ciągu 5 miesięcy.

Biorąc pod uwagę opublikowane badania, można przypuszczać, że kwas chlorogenowy jako suplement diety może być pomocny w zmniejszaniu masy ciała pod warunkiem jednoczesnej modyfikacji diety. Jednakże nie można wykluczyć, że po odstawieniu tego związku dojdzie do ponownego wzrostu masy ciała.

Suplementy w kapsułkach

Kwas chlorogenowy znaleźć można również w suplementach diety wspomagających odchudzanie, jednakże nie dajmy się zwieść, niczego nie osiągniemy bez racjonalnej, zdrowej diety i aktywności fizycznej.

Jak wynika z badań, regularne spożycie kwasu chlorogenowego może zredukować wagę i jednocześnie zadbać o trzustkę |fot.: Fotolia
Jak wynika z badań, regularne spożycie kwasu chlorogenowego może zredukować wagę i jednocześnie zadbać o trzustkę |fot.: Fotolia

Nie jest to kolejny preparat o cudownych właściwościach, który pozwala na osiągnięcie spektakularnych efektów bez wysiłku. Kwas chlorogenowy nie odchudza!  Może jedynie wspomóc proces zrzucania kilogramów w połączeniu z racjonalnym odżywianiem oraz aktywnością fizyczną.

BIBLIOGRAFIA:

  • Du W.Y, Chang C., Zang Y. i wsp. High-dose chlorogenic acid induces inflammation reactions and oxidative stress injury In rats without implication of mast cell degranulation . J. Ethnopharmacol. 2013;
  • Meng S., Cao J., Feng Q. i wsp.: Role of Chlorogenic Acid on Regulating Glucose and Lipid Metabolism: A Review. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine. 2013; Article ID 801457.
  • Mubarak A., Hodgson J.M., Konsidine M.J. i wsp.: Supplementation of a high-fat diet with chlorogenic acid is associated with insulin resistance and hepatic lipid accumulation in mice. J. Agric. Food Chem. 2013; 61: 4371-4378.
  • Vinson J.A., Burnham B.R., Nagendran M.V.: Randomized, double-blind, placebo-controlled, linear dose, crossover study to evaluate the efficacy and safety of a green coffee bean extract in overweight subjects. Diabetes, Metabolic Syndrome and Obesity; Targets and Therapy. 2012; 5: 21-27.
  • farmakognozja.farmacja.pl
  • healthfoodpost.com/green-coffee-extract/chlorogenic-acid-green-coffee/
  • ziarnakawy.pl/zielona-kawa
  • Crozier TW, et al. Espresso coffees, caffeine and chlorogenic acid intake: potential health implications. Food Funct. (2012)

 Emilia Rechul

Sprawdź także

Zakwaszenie organizmu: czy wiesz, co jesz?

Do sprawnego funkcjonowania naszego organizmu  niezbędna jest równowaga kwasowo-zasadowa, czyli stan, w którym płyny międzykomórkowe …

4 komentarze

  1. podobno nie ma znaczenia, czy herbata jest w torebkach, czy w lisciach
    o jej wartościach odrzywczych decyduje przede wszystkim sposob przetworzenia i gatunek a nie to czy jej mniej lub bardziej przemielona

  2. Jak zwykle garść przydatnych informacji. Super!

  3. od dziś tylko zielona herbata! trudno będzie się przestawić, ale cotam :):):):)

  4. ale tekst jest chyba o kawie?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Potwierdź, że nie jesteś robotem: *